Să ne jucăm cu iluziile optice

Iluziile optice sunt de fapt erori ale percepţiei. Prin convenţie,
denumirea de iluzie optică este limitată la aparenţe senzoriale care implică
percepţia mişcării şi a formei. Trebuie subliniat faptul că iluziile optice nu
sunt cauzate de unele defecte ale vederii caracteristice unei persoane sau unui
grup restrâns de persoane, ci ele sunt valabile pentru oricine, fiind posibile
ca urmare a modului însuşi de construcţie şi funcţionare a sistemului vizual.
Hermann Helmholtz este unul dintre cercetătorii care au studiat îndeaproape în
secolul al XIX-lea fenomenul iluziei optice şi a ajuns la concluzia că aceasta
nu reprezintă o cauză fiziologică, ci acţionează la nivelul interpretării
vizuale, al ipotezelor preconcepute.

Vă prezint câteva dintre cele mai spectaculoase iluzii optice cunoscute cu ajutorul lui yuppy.ro.
Efectul contrastelor. Priviţi cu atenţie desenul din imagine timp de 30 de secunde, apoi priviţi zona albă, o foaie de hârtie sau un perete. Veţi avea impresia că vedeţi un bec alb care străluceşte.


Dacă priviţi întreaga suprafaţă a cercului, veţi observa că se roteşte, se măreşte sau se micşorează.


Câte figuri conţine imaginea de mai jos?




Dacă priviţi semnul "+" din mijloc timp de 30 de secunde, apoi priviţi un fond alb, veţi vedea steagul american în culorile lui adevărate.



Probabil că aceasta este iluzia cu cel mai puternic impact vizual. Pătratele marcate cu literele A şi B au aceeaşi nuanţă de gri. Dacă vreţi să vă convingeţi, deschideţi Photoshop şi verificaţi folosind opţiunea Eyedropper Tool.



Încearcaţi să număraţi punctele negre.



Fixaţi cu privirea punctul negru din mijloc. Veţi observa cum pata gri dispare treptat. Am căutat după ce am citit articolul pe Internet să aflu mai multe despre iluziile optice şi am dat peste foarte multe materiale, dar şi imagini. Unii spun că acestea funcţionează, alţii susţin că acestea funcţionează. Sinceră să fiu am încercat şi eu aseară şi chiar au funcţionat, însă nu ştiu cât de bine având în vedere că m-am uitat pe un perete de o altă culoare.
Vă invit să lasaţi imaginaţia să-şi urmeze cursul. Enjoy!

2 comentarii:

Carina spunea...

la mine n-au toate efect...

Ioana spunea...

Surprinzator, dar eu nu am incercat pe un perete alb si totusi a mers :)